Service-manual, Bakhjul, Bakfiets.NL, Di2

De här verktygen behöver du: 1 st 15mm blocknyckel, 2 st 10mm blocknyckel, mindre/medelstol kryssmejsel, Shimanos Di2-verktyg samt en polygrip eller motsvarande. Ett par tunna handskar kan vara en hit om man inte vill olja ner sig.

Ekerspänning: Rekommenderad: 60-100kg, Max: 120kg.

Axelmuttrar skall dras till minst 35Nm, max 45Nm.

  1. Ta loss framhjulet och stoppa in en spärr i skivbromsen så att denna inte, av misstag, kan dras ihop om man kommer åt bromshandtaget. Om detta sker kan bromsvätskan rinna ur bromsen.2. Palla upp cykeln så att bakhjulet går fritt. Cykeln skall vila på ramdelar, inte på kedjeskydd eller kablage.3. Lossa bakhjulets kupolmuttrar, det kan vara smart att låta dem sitta kvar om man inte är 100% säker på hur alla brickor etc. skall sitta. (15mm blocknyckel)4. Lossa rotationsstopparna, gul på höger sida, så de inte spänner ihop ramen mot navet. (Polygrip)
IMG_1884
IMG_1885

5. Lossa den lilla skruven som håller fast kedjeskyddets bakkåpa…. tappa inte bort den. (Mellanstor kryssmejsel) Passa på att lägga på minnet hur den lilla sladden till växelmotorn är dragen.6. Tryck försiktigt in den lilla spärr som håller fast kåpan upptill.

IMG_1886
IMG_1887
IMG_1888
IMG_1899

7. Rucka lite på hjulet för att säkerställa att hjulet ligger löst mellan dropouts. Drag därefter bakre skyddskåpan bakåt. Det ÄR tight….8. Lägg kåpan i ”komihågburken” där du redan lagt den lilla skruven. 🙂9. Lossa sladden från växelmotoroenheten, använd den lilla ”gaffeln” på det svarta verktyget. Gör detta innan du lossar hjulet, alltså INTE som på bilden nedan. Få undan sladden, böj den t.ex. framåt och fäst den med lite tejp så att den inte skadas under det fortsatta arbetet. (STEPS-verktyget du fick med cykeln)OBS. Använd det lilla STEPS-verktygets rörsida när du senare trycker fast kontakten igen, tryck inte dit den med fingrarna.

IMG_1890

10. Lossa kedjespännarna. (10mm blocknyckel)

IMG_1891

11. Ner med delarna i ”komihågburken”.

IMG_1892
IMG_1895
IMG_1897

12. Snäpp av ytterkåpan på kedjeskyddet och ta av det, använd inte våld. Snäpp loss i underkanterna först…. lugn och fin, du hittar snart alla de små snäppena, det skall gå mycket lätt.13. Lossa rullbromsen från dess fäste på ramen. Sätt tillbaka skruvarna på bromsen så vet du var du har dem.14. Haka av vajerhöljets fäste från bromsen genom att dra det framåt och sedan nedåt. Det här SKALL vara jobbigt, då är vajern lagom spänd. Om det går lätt skall du se till att spänna vajern lite efter att allt annat arbete är klart.15. Haka av vajern från bromsen genom att vinkla den lite nedåt.

IMG_1906
IMG_1898
IMG_1903
IMG_1894

16. Fäll försiktigt ned kedjespännarnas armar innan du skjuter fram hjulet. Det går LITE trögt. OBS OBS. Vi har stött på ett fall där kedjespännaren brutits av. KÖR ABSOLUT INTE CYKELN UTAN KEDJESPÄNNARE, CYKELN RISKERAR IRREPARABELT TOTALHAVERI!  17. Skjut hjulet försiktigt framåt och haka av kedjan från framkransen.18. Nu är det bara att skjuta hjulet framåt så det går att lyfta ner på marken varefter kedjan lätt kan krängas av bakkrans och växelmotorenhet.

Nu är det dags för däckbyte eller vad du tänker göra med bakhjulet.

När hjulet skall på igen kan man med fördel rulla in det, sätta kedjan på plats och sedan släppa ner cykeln från uppallningen. Då hjälper gravitationen till lite med att hålla hjulet på plats.

För att sätta på hjulet fullständigt: upprepa instruktionen ovan ungefär baklänges. När hjulet skall in är det tight, ibland kan det vara skönt att vara två som kan hålla ordning på var sin sida brickor etc. Glöm inte att dra axelmuttern till minst 35Nm, max 45Nm.

Tänk på att rullbromsen inte är fastskruvad på hjulet utan kan hoppa loss från sitt läge. Det är inte bara farligt utan gör det dessutom omöjligt att få på hjulet igen. Om detta skett är det bara att rucka lite på den tills den hamnar på plats.

OBS. Använd det lilla STEPS-verktygets rörsida när du trycker fast kontakten igen, tryck inte dit den med fingrarna.

Var försiktig när du sätter på kedjeskyddets bakkåpa så att du inte drar ur den lilla sladd som går till växelmotoroenheten.

19. Kedjespänning. Detta är YTTERST viktigt. Använd kedjespännarna till att positionera hjulet och få rätt kedjespänning. Kedjan skall kunna röras ca. 1,5 cm up och ner, inte mer, inte mindre. Fel kedjespänning ger växel- och motorproblem.

Tips vid däckpåsättning:

  1. Kolla att rotationsriktningen på däcket är rätt och haka på dess ena sida.
IMG_1900
IMG_1901

2. För in ventilen och sätt den lilla runda muttern på plats. Dra INTE åt den, den skall sitta lite löst så att slang och ventilstam kan röra sig. Sätt i ventilen och pumpa in LITE luft i slangen, peta den på plats och kolla så den inte är vriden.

IMG_1902

3. Tryck på däckets andra sida med händerna. Om det känns trögt mot slutet så se till att den del av däckkanten som du lyckats få in är så nära fälgens mitt som möjligt. Då får däcket en mindre radie att gå runt och går lättare att kränga på. Använd INTE verktyg.Ja, det var väl det. Just det: om du blivit oljig fungerar t.ex. olivolja bra för att lösa upp det svarta. Använd INTE den gryniga verkstadstvål som finns, den innehåller miljöfarlig microplast.